Seikkailut sanavapaudessa Tule mukaan luomaan sosiaalisia verkostoja - nyt niitä todella tarvitaan.

Kreikka ei ole nesteessä - Venäjä auttaa, jos tulee EUsta lähtö!

  • Alexis Tsipras, Syrizan puheenjohtaja
    Alexis Tsipras, Syrizan puheenjohtaja
  • Syrizan juliste, parlamenttivaalit 2007
    Syrizan juliste, parlamenttivaalit 2007
  • Kreikka, rajanaapurit; Albania, Makedonia, Bulgaria ja Turkki
    Kreikka, rajanaapurit; Albania, Makedonia, Bulgaria ja Turkki
  • Teos, Oskar Björklid, koivua
    Teos, Oskar Björklid, koivua

Perjantaina Venäjän maatalousministeri Nikolai Fyodorov kertoi Berliinissä, että Venäjä poistaa Kreikan talouspakotteet ruuan suhteen, jos Kreikka joutuu jättämään EUn viikon kuluttua käytävien vaalien seurauksena.  [Tässä viitataan selkeästi Syrizan mahdollisesti voittaessa vaalit.]

Näin ollen Kreikka ja Venäjä solmivat toistensa kanssa itsenäiset ja riippumattomat suhteet. 
Eli se kortti ei ole enää Merkelin pikku tumppusessa. Se siirtyi Tsiprakselle. Tsipraksen puheista ja Syrizan teksteistä on koko ajan loistanut rivien välistä, että heidän taloussuunitelmassaan on jokin jokerikortti käyttämättä.

"Griechenland ist im Prinzip unser potentieller Partner“, sagte Fjodorow auf die Frage, ob Russland den gegen die EU beschlossenen Einfuhrstopp für Lebensmittel selektiv aufheben könnte.
Im Vorfeld der Parlamentswahlen in Griechenland wird aktiv darüber spekuliert, dass das Land, das gegenüber Brüssel Schulden in dreistelliger Euro-Milliardenhöhe hat, aus der EU austreten könnte."


http://de.sputniknews.com/wirtschaft/20150116/300647296.html


Sain tästä vinkin luettuani Juha "Hämis" Hämäläisen Vapaakulkija-blogia.


Vapaakulkija-blogissa on mielenkiintoinen video, jossa kerrotaan mm. Southstream-putkesta, (5 min. kohdalla), jonka oli määrä mennä Mustan meren halki, alkaen Venäjän Novorossiisk'ista Bulgarian Burgakseen ja sieltä edelleen Kreikan Alexandroupolis satamakaupunkiin. Näin se olisi ohittanut Bosporin salmen.
Sitä pitkin oli tarkoitus kuljettaa kaasua ja öljyä Venäjältä ja Kazakhstanista Euroopan ja USAn markkinoille.
Putki olisi haarautunut ja kulkenut myös Kreikan halki ja jatkunut Italiaan.
Venäjä olisi omistanut yhtiöstä 51%, Bulgaria ja Kreikka 24,5% kumpikin. 

EU-komissio kaatoi aikoinaan tämän projektin, koska se olisi kilpaillut EUn Nabucco-putken kanssa! 


[Voi vaikuttaa aika sekavan tuntuiselta ilman karttaa, mutta Vapaakulkijan blogissa olevasta videosta asia selkiää hyvin. Jos suomenkieliset tekstit eivät näy, klikkaa videon  cc-nappia.]

Blogi, jossa video:
https://vapaakulkija.wordpress.com/2015/01/17/eun-suunnitelmat-kaatuu/

____________________________
 

Täytyy myös muistaa, että Kreikalla on itselläänkin kaasuesiintymisiä Aigeian meressä, joten se on monellakin tapaa kiinnostava EUlle.
Eli jos Merkel alkaa kukkoilemaan (kanailemaan?), niin Tsipras voi sanoa aika suorat sanat siitä mitä mieltä Kreikka on eri asioista. Olen saannut täällä Kreikassa sen vaikutelman, että jos joku sanoo troikalle suorat sanat, seisoo kansa hänen takanaan riippumatta  puoluetaustasta. 
Tämä ei kuitenkaan koske valtamediaa, joka on selkeästi eri pääomaintressien talutusnuorassa.

PRESSTOP!
Viimeisten uutisten mukaan seitsemän EU-maata haluaa luopua Venäjän talouspakotteista.

 

Henry

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (76 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kiteytettynä siis: roskalainaluokkaan vajonnut valtio auttaa banaanitasavaltaa. ;)

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

LOL
Venäjä on maailman rikkaimpia valtioita. Suomen kannattaisi tehdä heidän kanssaan kauppaa, eikä koko ajan kiillotella 1% vaikutusvaltaansa "EUn ytimessä".
On todellinen aarre Kreikalle, jos se voi alkaa viemään vihanneksia, hedelmiä yms. ruokatuotteita Venäjälle, ainoana Euroopassa. Paitsi tietenkin Sveitsi, Norja ja Islanti(?). Oliko muita? Andorra? Mutta ei näiden maiden maataloutuotteita varmaankaan paljoa viedä. ;)
Tästä huolimatta, kyllä täällä muutakin tuotetaan kuin maanviljellystuotteita. Ei tätä voi millään muotoa verrata johonkin "banaanitasavaltaan".
Mutta pitäähän porvareiden aina mollata kun heillä on käsissään huonot kortit. ;)

Henry

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Henry Björklid

Meille Venäjä on armollinen. Venäjä antoi Suomelle ainoana maana euroopassa siemenperunan tuontiluvan.

Aikaisemmin Venäjä on kieltänyt siemenperunan tuonnin ja perustellut päätöstä haitallisten kasvintuhoojien kuten matojen tai bakteeritautien löytymisellä. Nyt kun omat potut on syöty siemenperunat mukaanlukien, suomalainen peruna on poikkeuksellisen korkealaatuista.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #6

Joo, jos Kreikka eroaa EUsta on meidän mikä tahansa juureskauppa lopullisesti jäissä.
Koskee myös juustokauppaa. :(

Henry

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen

Tuo Venäjän roskalainaluokka haisee kyllä aika pahasti suurvaltapoliittiselta peliltä ja maksetuilta luokittajilta. Venäjän valtion velka on alle 2xSuomen velka. Kuka oikeesti kuvittelee, ettei Venäjän resursseilla sitä pystys maksamaan...?

http://www.economist.com/content/global_debt_clock

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Näin juuri. Onhan toki totta, että Venäjän talous on ollut melkoista vuoristorataa koko sen ajan, jolloin se on kuulunut susi-kapitalistiluokkaan. Mutta sen resurssit ovat paljon suuremmat kuin esim. koko Euroopalla yhteensä.
Euroopalla on 'kehittynyt' finanssi-, Spekulointi&Kasino yms.-talous, mutta kuka uskoo sen kestävyyteen?
Ja eurooppalaiset politikot uskovat, että pitää koko ajan tuijottaa Spekulointi&Kasino-talouden käppyröihin ja samaan aikaan hamuta resursseja muilta.

Henry

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #4

Resurssit tarkoittavat raaka-aineita. Perinteisesti suurienkin raaka-ainevarantojen omaavat alueet ovat olleet kehitysmaan tasolla, koska ne eivät ole kehittäneet monipuolista valmistavaa teollisuutta. Kuinka paljon Eurooppaa suuremmat raaka-ainevarat olivatkaan vaikkapa Intialla brittihallinnon alaisena tai Zimbabwella tänään. Tietysti poikkeuksena ovat hyvin pienet öljyvaltiot, joissa vähäisen populaation alueella sattuu sijaitsemaan maailman suurimpia öljyesiintymiä.

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen Vastaus kommenttiin #5

Venäjä on kieltämättä aika erikoinen tapaus, mutta aika erikoista on myös luokitella avaruudessa arkipäiväisesti reissaava ydinasevaltio kehitysmaaksi?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #7

Varsinaisesti en niin tehnytkään, vaan esitin vain yleisiä lainalaisuuksia kansainvälisestä taloudesta, kun tuota Venäjän rikkautta niin hehkuteltiin ylempänä.

Monet kyllä pitävät Kiinaakin edelleen kehitysmaana vaikka se lentelee avaruudessa ja omaa myös ydinasearsenaalin.

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen Vastaus kommenttiin #8

No siinähän pitävät. Maailman väkirikkain valtio ja kohta myös taloudeltaan suurin (Kiina) kaveraa maailman pinta-alaltaan suurimman valtion(Venäjä) kanssa ja puuhaavat omia talousliittojaan ja bilateraalisia kaasu- ,öljy- yms. -kauppojaan muiten suurien (Intia, Brasilia) kanssa ilman dollarin kaikkivoipaa voitelevuutta. Etteipä vaan jäisi luu vetävän käteen Euroopalle ja Usalle....

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #12

Juuri niinkuin Heikki Tuhkanen kirjoittaa.

Henry

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #5

Kuikka: "Resurssit tarkoittavat raaka-aineita."

Resurssit tarkoittaa Venäjän tapauksessa: raaka-aineita niin maan päällä (metsät, pellot yms.), kuin maan alla (kaivokset), kaikkia eri energiamuotoja löytyy, korkeasti koulutettua väestöä, suhteellisen hyvää infraa ottaen huomioon maan laajuden.
Tärkeintä on maan kehityksen kannalta, ettei siellä ole monikansallisia yrityksiä, jotka imevät näitä resursseja omiin maihinsa.
Kehityksen esteenä on osittain oligarkit ja niiden harjoittama susi-kapitalismi.

Henry

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #5

Venezuelallakin on valtavat öljyvarat ja Venäjän kaveruus. Kaikki hyvin.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #17

Entä koulutustaso?
Paranemaan päin kylläkin kun perusoikeudet on printattu riisipaketteihin ja vanhoja mummojakin opetetaan lukemaan.

Henry

Käyttäjän MiikkaLehtoaho kuva
Miikka Lehtoaho Vastaus kommenttiin #5

"Kuinka paljon Eurooppaa suuremmat raaka-ainevarat olivatkaan vaikkapa Intialla brittihallinnon alaisena tai Zimbabwella tänään.[?]"

- Molemmat ovat historialtaan siirtomaavaltioita. Venäjä ei. - Lisäksi Venäjä ei näyttäisi Putinin hallinnon alaisuudessa olevan lännen toimille alisteinen, kuten ovat monet entiset siirtomaavaltiot edelleen. Lisäksi on ilmiselvää, että vaikka varsinainen siirtomaavalta-aikakausi on historiaa, siirtomaapolitiikkaa harrastetaan edelleen. Konstit ovat erilaisia.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #44

Miikka Lehtoaho kirjoitti:
"... että vaikka varsinainen siirtomaavalta-aikakausi on historiaa, siirtomaapolitiikkaa harrastetaan edelleen. Konstit ovat erilaisia."

Kyllä, juuri näin. Aiheeesta löytyy erittäin laaja dokumentaatio yms saitista:
http://www.thirdworldtraveler.com/index.html

Henry

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #5

Tuo, että kehitysmaat eivät ole kehittäneet omaa monipuolista valmistavaa teollisuutta johtuu usein IMF:n lainaehdoista.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #4

Henry Björklid

Venäjän bkt on $ 2 000 mrd. EU maiden yhteensä $ 12 750 mrd. Venäjän raaka-aineiden resurrssit ovat suuremmat, mutta hyödyntäminen näkyy bkt eroissa.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #13

Bkt ei kaikkea kerro, mutta ero on hyvin suuri.
Täytyy kuitenkin ajatella asioita 40 - 70 vuoden perspektiivillä. Yleensä tulisi mittauttaa ajatuksissaan 20 - 30 vuotta, että voidaan puhua jostakin pysyvästä ilmiöstä. Kotimaan esimerkkinä Nokia. Ei ollut kovin pysyvä, mutta hyvin hyödyllinen.
Venäjän tapauksessa uskon, että se pärjää muita keskimääräisesti peremmin joskus 25 - 30 vuoden kuluttua. Silloin lapsenlapseni ovat suunilleen 35-vuotiata, eikä ensimmäinenkään lapsistani ole vielä saavuttaneet eläkeikää.
Tätä jokaisen kannattaa omalta kohdaltaan miettiä.

Euroopan tulevaisuudesta "ilman merkittäviä resursseja" - jos ei jotain uutta pian keksitä - sitä en lähde arvuuttelemaan. ;)

Niin, politikkojen suunnitelmathan rajoittuvat yleensä seuraavaan istuntokauteen, istuivat he missä hyvänsä. Ekonomistit ovat vielä pahempia; kvarttaalitalous jyllää.

Henry

Markku Laaksonen

Venäläisten yritysten velat eivät ole mukana luvuissa, monet venäläiset suuryritykset, (mm Rosneft, Gazprom) ovat erittäin velkaisia, uutta ei lännestä tule vanhojen maksuun.
Kaikkea voi uskoa kun katsoo sopivien lasien läpi. Venäjällä on resursseja mutta rakenteet rempallaan, olennaista käännettä parempaan saa odottaa, mikä on Suomelle kauppakumppanina negatiivistä.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #10

Eurooppalaiset, eritoten ranskalaiset ja italialaiset pankit ovat lainoittaneet venäläisiä pankkeja ja yrityksiä. Mitä huonommin niillä menee, sen suuremmat riskit Euroopalle koituvat pankkiunionin takia.

Jopa eduskunnassa tiesivät tämän, kuten ihmeekseni huomasin ;)

kts. PTK 133/2014 vp 18.12 2014

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Heikki Tuhkanen

Venäjää ei ole luokiteltu roskalainaluokkaan. Se on pykälän päässä siitä. Myös USA:n luottoluokitusta on laskettu. Samoin Suomen.

Luokituslaitokset eivät tee luokitusta maan alla olevien luonnonvarojen tai velan perusteella. Luottoluokitus on arvio esimerkiksi valtion tai yritysten, kyvystä selviytyä taloudellisista velvoitteistaan. Luokittaja pyrkii ilmoittamaan suhteellisen todennäköisyyden, joka valtiolla tai yrityksellä on joutua vaikeuksiin luottojensa hoidossa.

Nyt Venäjällä ja venäläisillä suuryrityksillä on vaikeuksia hoitaa velkojaan ja öljyn hinnan ja pakotteiden vuoksi todennäköisyys velanmaksukyvyn heikkenemiselle ovat olemassa.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #11

Varmasti näin.
Heillä on kuitenkin se etu, että kaikki, jopa tavalliset ihmisetkin tietävät, että ressuja löytyy millä maksaa.
Toinen huomiotava seikka on se, että Venäjä on jo muutamaan kertaan "käynyt pohjassa", mutta aina noussut hämmästyttävän ripeästi.
Kauan siellä asunneena lisäisin vielä, että koko yrityskulttuuri tarvitsee vielä sukupolvenvaihdoksen, joskin tätä on jo aika paljon tapahtunutkin.

Henry

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen Vastaus kommenttiin #11

Ei ole, mutta lähellä on. Minä en pahemmin luota näiden luokittelijoiden puolueettomuteen. Kaikki eksoottiset subprime-paskapaperit ja niitä jakavat pankit ja vakuutuslaitokset olivat vielä romahduksen aattona parasta AAA+ luokkaa... :D

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Niin haisee. No, Venäjä ja Kiina ovat perustumassa omaa kansainvälistä, riippumatonta luottoluokittajaa. Siitä on kyllä ollut ulkomaan mediassa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #34

Riikka Söyring

Sehän on hienoa. Alkavatko Kiina ja Venäjä luokitella toisiaan ? Nyt on muistettava, että perinteiset luokituslaitokset eivä luokittele maita niitä itseään varten vaan luokitus antaa näkemyksiä luokitetavan taloudellisesta tilanteesta ja luottojen riskistä luotottajalle.

Luottoluokituksella ei ole mitään merkitystä luotonantajalle, jos luotonantaja pystyy kantamaan luottoriskinsä. Matalamman luottoluokituksen saaneen maan tai yrityksen lainan korko nousee ja lainoittamalla korkeaa riskiä saa korkean tuoton ja parhaassa tapuksessa luottotappio jää veronmaksajien piikkiin.

Älkää nyt ottako tätä näin henkilökohtaisesti.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #50

Eiköhän meidän ole syytä olla enemmän huolissaan siitä minkä luokituksen antavat Eu:lle. Ei siitä niin kauan ole kun Eu pyysi Kiinalta luottoa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Putinin hallinnolla voi olla resurssit maksaa velkansa, mutta maksuhalukkuus voikin sitten olla jo toinen juttu.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #42

Väännä, väännä, häviät kuitenkin. ;)

Esimerkiksi 80% Kreikan tarvitsemasta kaasusta tulee Venäjältä, joten yhtälö on aika helppo. En tiedä öljyn %-lukua, mutta molemmat putket on suunniteltu Kreikan läpi.

Henry

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #43

Ajattelin vain tuota Venäjän lainojen roskalainaluokitusta.

Käyttäjän Merimies kuva
jaakko palola

Luontaistaloudessa ei tarvita korkeaa bruttokansantuotetta!!
Sellaista tarvitsevat vain "kerskataloudessa" elävät Valtiot,joiden "kasvimaat ovat Supermarketeissa".

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

jaakko palola

Olet oikeassa. Se Venäjän bkt on jaettu n. 1 % :lle kansasta. Muut elävät ja ovat aina eläneet luontoistaloudessa ja tulevat aina elämään. Se 1 % elää suuremassa kerskataloudessa ulkomaisiin veroparatiiseihin siirretyn varastetun omaisuuden turvin.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #48

Ei pidä paikkaansa. Keskiluokka kasvaa Venäjällä koko ajan. Suunnilleen samaan tahtiin kuin se Suomessa kutistuu. Se on nimenomaan keskiluokka, joka tulee Suomeen lomailemaan.
Ei se yltiörikas varaskopla sinne tule. Sehän olisi heidän mittapuun mukaan moukkamaista. Kyllä ainakin Pariisiin tai Lontooseen pitää lentää (mielellään omalla koneella) shoppailemaan.

Henry

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #51

Henry Björklid

Yksi ero siinä Venäjän keskiluokan tilanteessa on. Se porukka asuu länsimaisten rakennusliikeiden taloissa, ajaa länsimaisilla autoilla, kalustaa IKEAlla, pukeutuu ja tuoksuu ranskalaisella muodilla, matkustaa Nizzaan etc.

Sen keskiluokan elämä maksaa nyt ruplan kurssin myötä 50 % enemmän.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #63

"Yksi ero siinä Venäjän keskiluokan tilanteessa on. Se porukka asuu länsimaisten rakennusliikeiden taloissa, ajaa länsimaisilla autoilla, kalustaa IKEAlla, pukeutuu ja tuoksuu ranskalaisella muodilla, matkustaa Nizzaan etc.

Sen keskiluokan elämä maksaa nyt ruplan kurssin myötä 50 % enemmän."

Joten he vähentävät meidän valmistamiemme tuotteiden ostamista. Kuka siitä kärsii? Me.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #71

Riikka Söyring

Nyt liioittelet. Minä näen asian juuri niin kuin kirjoitin. Venäläiset tässä elintasonsa heittävä Putinin johdolla 30 vuotta taaksepäin.

Kaikki tämä vain yhden miehen valtapyrkimysten perusteella takia.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #73

No ei nyt sentään. :)
Asuin viime suuren notkakhduksen aikoina, 90-luvun lopulla, 90 km Kirovista itään.
Jeltsinin tytär "hoiti vähän pankkiasioita". Kansa kärsi tavarapulasta kun rupla devalvoitui 75%, mutta nousu oli myös nopeaa.
Jeltsin itse oli juoppo.

Sitävastoin Putin on ollut venäläisille hyvä. Hän varastaa kaiken minkä irti saa aivan niinkuin muutkin. Hänen suurin syntinsä on nationalsmin kautta hallitseminen, (esim. Naschi-nuorisojärjestö, jossa oli jo Hitler-Jugendin tyyppistä toimintaa), mutta kyllä hän pitää venäläisten puolta ihan joka asiassa.
Ja kyllä siellä on elintaso noussut valtavasti, siis suhteellisesti ottaen, viimeisen 10 - 15 vuoden aikana.

Jos meillä olisi joku johtaja, joka pitäisi koko ajan kansan puolta, niin sehän olisi hienoa. Varsinkin, jos hän ei hallitsisi nationalismin kautta, eikä itse varastelisi. ;)

Henry

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #74

Henry Björklid

Kannattaa muistaa miksi elintaso nousi Venäjällä raketin tavoin.

Kolme asiaa. Länsimainen teknologia, länsimaiset sijoitukset, öljy ja länsimainen porausteknologia.

Minusta on käsittämätöntä, että se voidaan tuhota vuodessa. Kaikki olisi voinut jatkua ennallaa.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #75

Ilkka Varsio,

Kommenttisi lyhyys tietenkin vaikuttaa mutta näkemyksesi kuulostaa minun korvissani naiivin yksioikoiselle.

Suuressa kuvassa ei ole olemassa mitään "länsimaisia sijoituksia". Elämme globaalissa oligarkiassa.

Maanantaina ilmestyi Oxfamin raportti "Wealth. Having it all and wanting more". https://www.oxfam.de/sites/www.oxfam.de/files/ib-w...

Tuon raportin perusteella 80 multimiljardööriä tulee omistamaan tänä kuluvana vuonna 2015 yhtä paljon kuin puolet maapallon väestöstä, ja vuonna 2016 varallisuuden jako on jo niin vinoutunut, että 1% omistaa yhtä paljon kuin on muun 99 prosentin osuus maailman varallisuudesta.

On synnytetty nastamalli, jossa on hyvin kapea kärki, ja laaja, lattea, varaton, ostovoimaton alaosa.

Taloudellinen ja sen kautta poliittinen valta keskittyy globaalille oligarkialle tavalla joka on ennenkin synnyttänyt vallankumouksia.

Millainen siitä tulee, on vaikea sanoa, koska aseiden ostoon tarvittava varallisuus sekä asetehtaiden omistus saati "kansan edustajiksi" kutsutut poliitikot ovat vaalirahoittajiensa kukkarossa, ja antavat sieltä käsin lakejaan.

Elintarviketuotannon, lääkkeiden tuotannon ja saatavuuden, koulutuksen saatavuuden ja opin sisällön, kaiken tällaisen tuo omistuksen ja sitä kautta lainsäädäntövallan keskittyminen vaarantaa.

Minun nähdäkseni yksityinen rahoitus on osa tätä globaalin oligarkian synnyn ongelmaa, joka tuottaa lisää ongelmia eri sektoreille, ja siksi tälle liike- ja varjopankkien rahalle on käytännössä pakko etsiä vaihtoehtoja.

Rahan syntytavassa on orjatulevaisuuden siemenet, ja tämä tulee mielestäni huomioida aivan kaikissa pitkän tähtäimen ratkaisuissa - jos yhä pidetään kiinni tasa-arvosta muussa kuin juhlapuheissa.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #48

Maailmanpankin taulukoissa Yhdysvaltain ja Venäjän välisessä gini-indeksissä ei ole mielettömän suuri ero

Russia http://data.worldbank.org/country/russian-federation
US http://data.worldbank.org/country/united-states

eli varallisuus jakautuu melkolailla samaan tapaan.

CIA:n The World Fact Book-listauksessa Yhdysvallat on epätasa-arvoisempi https://www.cia.gov/library/publications/the-world...

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

JK: "Kiteytettynä siis..."

Kiteytettynä siis: roskalainaluokkaan tahdottu valtio, alueellinen suurvalta/eräs supervalloista (miten vain haluat sen nähdä) tahtoo win-win-tilanteen välimerellisen valtion kanssa, joka luonnonvarojensa osalta on erittäin rikas ja joka omalla valuutallaan toimiessaan voi vaurastua uudestaan sekä irtautua uusliberalistisesta kurimuksesta, johon sitä nyt ajetaan.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Kiteytit hyvin!
Mielenkiintoista on myös nähdä, miten käy kanadalaisten kaivosyhtiöhankkeiden.

Kerrottakoon, että tämän alueen suurimman kaupungin pormestari sanoi televisiokameroiden edessä Kanadan suurlähettiläälle, että jos kaivostoiminta alkaa kansa tulee sen pysäyttämään ja hän on eturivissä kun vuorelle noustaan.

Kyse on kullan syaniidipuhdistuksesta kontra pohjavesi ja kaksi jokea.
On vahva epäillys, että politikot/virkamiehet, jotka antoivat kaivosoikeudet ilmaiseksi kanadalaisyhtiölle..., no, tiedättehän?

Henry

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

On se vaan hienoa, että Venäjä astuu rohkeasti esiin ja auttaa hädänalaista...
Autettavia tosin piisaisi omassakin maassa enemmän kuin Kreikassa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Näen jo sieluni silmillä otsikon: "Miljardien lapiomisesta Kreikkaan Putinia syyttänyt Perusvenäläinen puolue jytkyvoittoon Duuman vaaleissa." ;D

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Juuri päinvastoin Juha Kuikka.

Otsikot ovat pikemminkin:
"Venäjän vienti vetää!" [barter-kauppa]
"Venäjän kaupat täynnä vihanneksia ja hedelmiä ympäri vuoden!" [barter-kauppa]
"Kreikan maatalousbuumi jatkuu!" [barter-kauppa]
"Venäläisturisteja yhä enemmän Kreikassa!" [koska valuuttakurssit edullisia]
ja pian;
"Galluppi osoittaa, että kreikkalaiset suhtautuvat suopeammin Venäjään kuin USAhan!"
Ja tässä piilee osittain juuri tämä poliittinen voitto.

Tsirpaksella on aika vahva kortti kädessään kun hän keskustelee rva Merkelin kanssa.

Pitää ottaa huomioon, että Kreikan ykköstuote ei suinkaan ole turismi, niinkuin moni luulee (kun aina käyvät eri turistisaarilla).
Ja kreikkalaiset ovat hyvin ahkera kansa. [Toinen myytti rikkoutui tässä. :) ]

Henry

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #24

Otsikossa New York Timesissa lukee siis: 11 miljoonainen Kreikan kansa pelasti Venäjän!

(Jostain syystä suomalaisista eivät monetkaan miellä niiden "miljardien lapioimista Kreikkaan" yhtä auvoiseksi asiaksi.)

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen Vastaus kommenttiin #27

Molempia hyödyttävä kaupanteko on eri asia kuin miljardien lapioiminen Kreikan kautta Saksaan ja Ranskaan yksityisten pankkien pelastamiseen...

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu Vastaus kommenttiin #27

Virheellisten mutta tahallaan esitettyjen mielikuvien välttämiseksi muistetaanpa yhä, että tässä on lapioitu rahaa lähinnä saksalaisille, ranskalaisille, brittiläisille ja yhdysvaltalaisille sekä vähän muillekin pankeille, ei Kreikkaan ja kreikkalaisille.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #27

Juha Kuikka"Otsikossa New York Timesissa lukee siis: 11 miljoonainen Kreikan kansa pelasti Venäjän!"
_________________________________________

Olisihan se ollut hienoa kun se olisi ollut näin:

Otsikossa New York Timesissa lukee siis: "6 miljoonainen Suomen pohjoinen kansa pelasti puolet Venäjästä!
;)

Henry

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #24

Yhden jutun olette unohtaneet. Venäjä ja Kreikka ovat samaa kirkkokuntaa, vanhan Bysantin perillisiä, ja uskon, että silläkin on painoarvoa Venäjällä vaikka se ei ainoa syy olekaan, pikemminkin uskonto-syy yhdistyy näppärästi muihin tavoitteisiin.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #36

Täällä Kreikassa sillä on painoarvoa, mutten ottanut sitä esiin, koska jengi ei varmaan olisi uskonut.
Kiitos Sinulle Riikka, ehkä nyt uskovat.
;)

Henry

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #38

Ihan piruuttaan on pakko ottaa tähän kulttuuriyhteysasiaan lisämausteeksi PlosOne:ssa 2013 julkaistu tieteellinen teksti, jossa havainnoidaan että venäläiset (venäjää puhuvat) ja suomalaiset ovat geneettisesti niin läheistä sukua että käytännössä ovat samaa perhettä :D

Geneettinen yhtäläisyys on suuri

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.137...

Toinen geneettistä sukulaisuutta käsittelevä artikkeli http://esciencecentral.org/journals/the-genetic-cl...

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #62

Riikka Söyring

Tämä oli kyllä päivän paras ääripäästä. Määritteleekö genetiikka poliittisen ja kansallisen näkemyksen ?

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #64

kts. # 65

Mutta muuten, kyllä genetiikkaan on joskus vedottu, se on määritellyt poliittista ja kansallista näkemystä suuressakin määrin. Nimittäin natsi-Saksassa.
Joillain ryhmillä se määrittelee edelleen vielä nykyäänkin.

Israelinkin suhteen voitaisiin sanoa genetiikan määrittelevän siellä poliittista ja kansallista näkemystä, tai ainakin sitä käytetään tekosyynä.

---
Tarkennus: Ylipäänsä kansanmurhissa voidaan, yksinkertaistaen katsottuna, sanoa genetiikan määrittelevän näkemyksiä ja niitä seuraavaa tomintaa.

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen Vastaus kommenttiin #62

Niin, käytännöss venäläiset on suomalais-ugrilaisia, jotka ovat vaan luopuneet kielestään. :D Tästä Kaukisella oli hauska satiirikirjoitus:
http://anarkisti.vuodatus.net/lue/2015/01/presiden...

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #67

Tuli noista 1900- ja eteenpäin vuosista ynnä Ukrainasta mieleeni asia, joka minua suuresti nauratti kun vedin löyhää analogiaa nykypäivään.

Nimittäin noina (sorto)vuosina Venäjän duuma tuomitsi Suomen separatismin ja suomalaisten tekemät terroriteot (kuten Bobrikovin murhan).

Historian lahjoittama ironia on joskus yllättävää mutta myös valaisevaa.

---
Niinhän se Nikita H:kin totesi että suomalaiset ovat itsepäistä väkeä ;)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #36

Ei se talous uskontoa katso

Russian Banks Warm to Shariah as Crisis Looms: Islamic Finance

The central bank is now considering legislature for Islamic finance following requests from lenders, Governor Elvira Nabiullina said on Nov. 26.

http://www.bloomberg.com/news/2014-12-29/russian-b...

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #53

Ei ehkä suoranaisesti politiikkaan, mutta ihmisten välinen eräs kulttuuripiirre lähtee samoista lähtökohdista - eivät tunne toisian niin vieraiksi.
Esim. käydä nähdä ruotsalainen kirkollinen toimitus, hautajaiset yms. eroaa siitä jos vastaavasti seuraat venäläistä.
Ei se politiikkaan vaikuta, mutta ihmisiin kyllä.
En ole täällä havainnut venäläisvastaisuutta, mutta kylläkin jenkkivieroksuntaa. Voi tosin johtua monesta syystä.

Henry

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #55

Ystävällisissä suhteissahan ovat olleet ja taloudellista yhteistyötä ollut ennenkin, mm. Trans-Balkan kaasuputki, mutta ei tainnut olla Kreikalle edullinen hankinta. Ja siinä kyllä toinen heikko toista auttaisi, Venäjä on lykännyt talousvaikeuksiensa vuoksi Krimin ruokahuoltoakin varten suunnittelemaansa sillanrakennusta, maksaisi muistaakseni n. 10 miljardia USD.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #55

Minusta teemme ajatusvirheen jos aliarvioimme uskonnon merkitystä.

Ortodoksisuus on aivan toista kuin evlut tapakristillisyys, siinä ollaan jotenkin syvemmin, sitä "eletään" päivittäin. Se vaikuttaa voimakkaasti arjessa. Ortodoksisuudessa on tällaisen sekulaarin kuin minä, mielestä huonotkin puolensa kuten se että sen kanssa minkään muun uskonnon ei ole edes lähtökohtaisesti mahdollista olla tasa-arvoinen. Mutta ei siitä nyt sen enempää.

Jollain tasolla ortodoksisuus kuuluu minusta nyky-Venäjään yhdistävänä tekijänä. Miten nyt osaisin selittää?!!

Minusta tärkeä oivallettava on, että venäläisille Venäjä ei ole pelkkä (puolustettava) maa-alue vaan IDEA, ideaali, ilman uskontoakin. Uskonto on vahvistava tekijä mutta ei varsinainen ja ainoa syy.

Venäjän idea sisältää jollain lailla kaiken heille. Voimme tappaa heidän taloutensa, eristää heidät, sotia, mutta emme kykene tappamaan Venäjän ideaa venäläisiltä. Minusta tosin ei pidäkään tappaa sitä.

Olen päätynyt tähän juteltuani venäläisten, Karjalan tasavaltalaisten, ukrainalaisten ja ortodoksituttujeni kanssa vuosien ajan siitä sun tästä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #65

Riikka Söyring

Yksinkertainen selitys. Venäjällä uskonto ja politiikka ovat kietoutuneet yhteen.

NL aikan kirkko ja uskonto olivat kielletty. Kirkon ja Putinin välinen yhteys vaikuttaa erikoiselta etenkin siksi, että Putin on entinen KGB:n agentti ja kirkko oli yksi niistä, jotka olivat KGB:n toimien kohteena.

Maailmanhistorian eri vaiheissa on havaittu, että kirkon läheiset ja poliittiset suhteet vallanpitäjiin ovat olleet raskaita seurauksiltaan varsinkin maan ryhtyessä hyökkäyssotaan.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #68

Ei uskonnon ja politiikan yhteen kietoutuminen ainoastaan Venäjää koske.

Sama ralli on jatkunut maailman sivu, ja kirkot ovat olleet yhtä ahkeria poliittisen valtansa kasvattajia kuin maalliset hallitsijatkin.

Kirkot ovat toimineet kuten mikä tahansa valtaa hamuava ryhmä: karsinut pois eri mieltä olevat vakivalloin ja kirjoittanut puhtaan opin, jota kaikkien on noudatettava. Opin sisään on kirjoitettu noudatettava hierarkia.

Nimilappuihin tuijottaminen on hölmöä silloin kun selvä tarkoitus on oman vallan kasvattaminen. Tuoteseloste siinä vaan muuttuu, hierarkioiden tavoitteet ovat yleensä samat eli säilyttää ja kasvattaa omaa vaikutusvaltaansa.

---
EDIT selvensin viimeistä kappaletta ymmärrettävämmäksi.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

No niin, nyt päästiin blogin varsinaiseen aiheeseen! :)

Eli Venäjän hyödyt esim South Stream-projektin jossakin tulevaisuusvariantissa?
Vaikea sanoa.
Maataloustuotteiden kohdalta homma on helpommin ennustettavissa:
- polittinen hyöty on valtava - Kreikkahan kuuluu NATOon.
- en tiedä paljonko hedelmiä, vihanneksia ja juureksia Venäjä tarvitsee, mutta se pystyy kyllä ostamaan vaikka koko Kreikan tuotannon. Tämä koska se pystyy tekemään raaka-aine barteria. Kreikan oma öljytuotanto ei riitä jne.
Yhden asian tiedän varmasti: Jos Kreikka on ainoa länsi-Euroopan maa, joka myy, voi myydä maataloustuotteita Venäjälle alkaa valtava vienti myös Italiassa => Kreikkaan. Ja se on laillista vientiä, koska EU-lakien mukaan tuotteeseen laitetaan "Made in xxx", sen mukaan missä se on viimeeksi prosessoitu. Eli jos tuote pakatan Kreikassa, niin se merkitään "Made in Greece".

Aivan kuten brasilialainen kana, kulkee Hollannin kautta jäädytetyissä konteissa ja viedään Ruotsiin ja pakataan siellä. Ja pakkauksen päällä lukee vieläpä "Svensk höna".

Henry

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Tarpeettomien ja vahingollisten pakotteiden vesittyminen olisi vain ja ainoastaan tervettä (puolin ja toisin sekä paluu kohti normaalia kuluttajien kannalta) ja voisipa toteutuessaan sivutuotteena vähentää poliittisia jännitteitä.

Ilmankin Italiasta kauttakulkuna tuontivientikauppaa (joka voisi moninkertaista kaupan) Kreikan omat tuotteet oliiviöljy ja viinit sekä kalat ja äyriäiset sopivat varmasti venäläisten hankintoihin.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #28

Aivan varmasti, Jouni.
Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että Italialaiset veisivät/maksaisivat palkkoja edelleen €uroissa ja kreikkalaiset osaisivat kyllä vetää kivasti välistä, koska heillä joko drakhma tai barter.

Henry

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Venäjä on aika usein ollut tarjoamassa"veljellistä apua"varsinkin rajanaapureilleen,-haistaa kreikan heikkouden,,ja oligarkeilla hämäriä saatavia,,ei se muusta kerro !

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Lue kommenttini #22 niin taas tiedät enemmän.

Henry

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Venäläiset voivat neuvoa kreikkalaisia pärjäämään tilanteessa, jossa valuutan arvosta häviää puolet. Vanha venäläinen viisaus kuuluu: dollareita patjan alle!

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Venäläiset voisivat jopa neuvoa kuinka menetellä kun rahan arvosta liukenee yli 75% vajaan vuoden sisällä ja kuinka talous nostetaan taas pystyyn kahdessa vuodessa. (Jeltsinin aikaan).

Henry

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Tässä lisää keskusteltavaa:

"Piketty: Syriza ja Podemos sitä, mitä Eurooppa nyt tarvitsee

Ranskalainen taloustieteilijä Thomas Piketty sanoo, että Kreikan Syrizan ja Espanjan Podemosin kaltaisten puolueiden nousu on ”hyvä uutinen Euroopalle”.

Pikettyn mukaan Euroopan talous tarvitsee juuri tällaisia talouskuripolitiikan vastaisia puolueita, jotta voidaan kääntää heikoimpia kurittanut ja vauraimpia hyödyttänyt suunta.

Pikettyn näkemyksiä kuullaan ensi sunnuntaina esitettävässä tv-ohjelmassa, josta ennakkotietoja kertoi brittilehti Guardian. Piketty esiintyy ohjelmassa yhdessä Podemosin johtajan Pablo Iglesiasin kanssa. Piketty kertoo ohjelmassa, että hän on suostunut ryhtymään Podemosin taloudelliseksi neuvonantajaksi.

Piketty on tullut tunnetuksi toissa vuonna ranskaksi ja viime vuonna englanniksi ilmestyneellä kirjallaan 21. vuosisadan pääoma, joka käsittelee tuloerojen kasvua.

Talouskuri epäonnistunut

Piketty sanoo ohjelmassa, että vuodesta 2008 noudatettu talouskuripolitiikka on epäonnistunut. Euroopan maat ovat yrittäneet päästä irti budjettivajeistaan liian nopeasti, ja kansalaiset ovat kärsineet seuraukset.

Pikettyn mukaan on hyvä päästä eroon vajeista, mutta tämä on sovitettava talouden elpymiseen, jotta ei tapeta kasvua."

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/33090...

Henry

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Lisään Pikettyn sanoihin, että Syrizan ja Podemosin ohella Eurooppa tarvitsee puolueita, kuten IPU Suomessa, UKIP Britanniassa, Alternative für Deutschland Saksassa ja vastaavia (keskenään ehkä hyvinkin erilaisia) puolueita, missä niitä sitten nouseekin. Nämä puolueet mahdollistavat sen, että Eurooppa voi hengittää vapaammin ja periaatteessa irtautuminen meneillään olevasta on mahdollinen.

Rondo Cameronin Maailman taloushistoriasta opin ainakin sen, että perin monet kerrat kruunupää yksinkertaisesti jätti pankkiireille maksamatta velan/velkaa. Ns. kunniaton velka on syytä jättää maksamatta kokonaan ja ehdoitta. Yleisesti on niin ja luonnollinen osa markkinataloutta, että voitto miinus asiaankuuluvat verot kuuluu sijoittajalle, joten sama päteköön täysimittaisesti myös tappioihin (jotka eivät kuulu missään eikä millään ehdoilla veronmaksajille): näin saadaan toimimattomat osat pois finanssisektorilta.

Talousdemokratia käyttöön sekä kansalliset, keskuspankkien liikkeelle laskemat valuutat.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Etteköhän te nyt etene hiukan liian nopeasti tässä Venäjän ja Kreikan yhdistymisessä.

Malttakaa nyt edes ensi viikkoon. On mahdollista, että tulette pettymään.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Todennäköisesti hallitusta ei saada kasaan - ainakaan kovin helpolla ja tulee uudet vaalit. Siis voitti kuka tahansa. Koska voittaja saa automaattisesti 50 lisäpaikkaa on kaikki toki mahdollista:
- Jos Syrizan lukemat pysyy ennallaan, se tarvitsee yhden pienen puolueen avukseen.
- Sitävastoin jos useampi puolue, niinkuin nyt näyttää, jää alle 3%:n äänikynnyksen, vaihtuu koko peli vallan toiseksi - näin minulle on kerrottu. En täysin tunne kreikkalaista vaalijärjestelmää, mutta jännää tulee olemaan ensi sunnuntaina sekä Kreikassa, että myös jossakin välissä Espanjassa. Niin, siellä muhii vielä ne Katalonian vaalit...
Ja Valko-Venäjä, niin kaukaiselta kuin se tuntuukin, on menossa konkkaan - Ukrainassa soditaan ja meillä Stubido haastaa Putinin - varmaankin maratoonille, joten kyllä tästä joku soppa syntyy.

Ainoa maa Euroopassa, joka ei ole jollakin tavalla helisemässä on tietysti Konkka-Islanti, joka porskuttaa paremmin kuin mikään muu maa, jos tuota nousua tarkastelee. ;)
Norjallakin menee hyvin vaikka hetkellisesti huonosti.
Saksan ladykin odottaa vielä tuomiotaan, kun kansa joutuu ennen pitkää maksamaan. Vaikka Saksa olisi viimeinen maa, jolla on jotain sanottavaa, se ei lohduta enää silloin kun kuulijat katoaa.
Oi Eurooppa, minkä teitkään?

OK, Sveitsillä on pullat hyvin uunissa - vaikka kääntyileekin hieman ihmeellisesti. ;)

Henry

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Henry, miten Suomen tässä rumbassa käy. Saisimmeko takaisin miljardimme, jotka Katainen ja Urpilainen Kreikkaan ovat lapioineet. Maksaisiko Venäjä ne Kreikan puolesta. Jos niin kävisi, tilannehan olisi jopa win-win-win. Olisi se myös hienoa, että Kreikka EU:n sijaan pääsisi vuorostaan kuppaamaan Venäjää. Vanha sanonta kuuluu, että kunnon kreikkalainen pystyy jujuttamaan jopa juutalaisia.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #54

En millään näe syytä miksi Venäjä maksaisi yhtään mitään Kreikan puolesta. Enkä myöskään, että Kreikka pääsisi kuppaamaan Venäjää.
Ja jos ajatellaan pitkällä tähtäimellä, niin ei Kreikan kannata ketään kupata, muuten tulee tilanne, että ainoat ystävät ovat "jossain Pohjois-Afrikassa".

Näen koko tilanteen pelkästään Tsipraksen uutena Jokerikorttina. En usko että hän tai Merkel jännittää jousta niin paljoa, että jotain mullistavaa tapahtuisi. Toisaalta - sitä ei koskaan tiedä.
Jos taas Merkel/troikka on liian tyhmä ja alkaa uhittelemaan, lähtee kadulle niin valtavat määrät jengiä, että Tsipras joutuu taipumaan katuparlamentin edessä - eli jännittämään jousta lisää. Muta se pitää olla jo jotain Jemenin mielenosoitusten luokkaa, jolloin ei edes poliisi uskaltautunut valvontatehtäviin.

Mustapukuiset tien toisella puolella ovat naisia:
https://www.youtube.com/watch?v=C144t-CCJkQ

Henry

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #54

Kuten täällä jo taidettiin mainita, Suomi lapioi rahat Kreikan KAUTTA saksalaisille ja ranskalaisille pankeille, sitä vain kutsuttiin Kreikan auttamiseksi. "Avun" seurauksena Kreikka on entistäkin velkaisempi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset